Dbaj o czystość swojego auta

ma środowisko, w jakim ona pracuje. Działają na niż bardzo wysokie temperatury oraz ogromne obroty silnika. Przy prawidłowej eksploatacji turbosprężarka przez długi czas może pracować bez awarii. Aby służyła nam jak

Dbaj o czystość swojego auta

Naprawa turbosprężarek

Turbosprężarka jest prosta w budowie, ale wykonana bardzo precyzyjnie, niezwykle czuła na uszkodzenia. Na pracę turbosprężarki wielki wpływ ma środowisko, w jakim ona pracuje. Działają na niż bardzo wysokie temperatury oraz ogromne obroty silnika. Przy prawidłowej eksploatacji turbosprężarka przez długi czas może pracować bez awarii. Aby służyła nam jak najdłużej trzeba dbać o wymianę filtrów, zmianie oleju silnikowego. Częstymi uszkodzeniami, jakim ulegają turbosprężarki są uszkodzenia łopatek sprężarki, uszkodzenia łopatek turbiny, uszkodzenia wałka turbosprężarki. Aby uniknąć tych i innych awarii turbosprężarek należy stosować się do określonych czynności obsługowych silnika jak i również do kontrolowania jego stanu w wyspecjalizowanych warsztatach samochodowych. Szczególnie należy zwracać uwagę na stan łopatek oraz luzy promieniowe i osiowe. Pamiętajmy, że wcześnie wykrycie uszkodzenia może znacznie obniżyć koszty naprawy czy regeneracji. A te trzeba przecież ograniczyć w pierwszej kolejności od samego początku.


Silniki typu V6

V6 ? oznaczenie silnika widlastego składającego się z sześciu cylindrów. Jest to drugi po R4 typ silnika najczęściej stosowany do napędu samochodów osobowych1. Najczęściej występującym kątem rozwarcia silnika V6 jest 60°, rzadziej 90° lub 120°.

Silniki typu V6 często znajdują zastosowanie w samochodach segmentu D / E, dostępne są opcjonalnie jako mocniejsze źródło napędu w porównaniu do mniejszych jednostek R4. Spotyka się je także jako mniejszą oraz bardziej ekonomiczną alternatywę dla silników V8. Jednostki typu V6 są krótsze od R4 o podobnej pojemności, często także węższe od V8. Dzięki zwartej budowie możliwy jest ich montaż poprzecznie do osi nadwozia i użycie w samochodach przednionapędowych. Doładowane silniki V6 generują moc i moment obrotowy możliwy do uzyskania z większych jednostek V8, emitując przy tym mniej zanieczyszczeń i zużywając mniej paliwa. Przykładem może być silnik TFSI 3.0 Volkswagena, doładowany mechanicznie z bezpośrednim wtryskiem paliwa lub EcoBoost 3.5 Forda, oba silniki porównywane są do wolnossącego V8 4.2 FSI Volkswagena1.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/V6_(silnik)


Sprężarki

Z czym może się kojarzyć coś takiego jak sprężarka powietrza?

Bez wątpienia pierwszą myślą będą urządzenia używane w warsztatach. Czyli duży, solidny pojemnik ze stali na sprężone powietrze i połączony z nim silnik z kompresorem. Takie maszyny czy narzędzia mają bardzo szerokie zastosowanie - od pompowania opon samochodowych po malowanie natryskowe i napędzanie kluczy udarowych. Czyli takich fajnych kluczy wydających dość charakterystyczny dźwięk a służących do np. odkręcania kół.

Jednak sprężarki to nie tylko urządzenia warsztatowe - to również elementy układów hamulcowych samochodów ciężarowych. Co ciekawe to właśnie pneumatyczne a nie hydrauliczne układy hamulcowe są stosowane w ciężarówkach. Tak więc każdy TIR czy też ciężarówka ma na swoim pokładzie sprężarkę/kompresor i zasobnik sprężonego powietrza. Dlatego przy hamowaniu słuchać z ich strony takie "psssyyt".