Literatura motoryzacyjna

budowa myjni bezdotykowejOsoby fascynujące się motoryzacją z pewnością doskonale zdają sobie sprawę z tego, że na rynku dostępnych jest mnóstwo książek dotyczących samochodów.

Udając się do księgarni możemy kupić nie tylko poradnik, jak własnoręcznie naprawiać samochody danej marki czy nawet konkretnego modelu.

Wiele książek podejmuje tematy odnoszące się do historii motoryzacji czy przedstawia główne jej nurty.

W sprzedaży dostaniemy również specjalne albumy z samochodami lub innymi pojazdami, które mogą być prawdziwą perełką dla kolekcjonerów.

Największą popularnością cieszą się jednak te pozycje, które pozwalają na samodzielne przeprowadzenie napraw we własnym samochodzie przedstawiając takie operacje krok po kroku.

Gnôme

Silnik rotacyjny ? rodzaj lotniczego silnika spalinowego o zapłonie iskrowym, w którym obraca się kadłub silnika z cylindrami, a wał korbowy jest nieruchomy i stanowi element mocowania silnika do konstrukcji samolotu. Najczęściej budowane były w układzie gwiazdowym, rzadziej podwójnej gwiazdy, sporadycznie w układzie przeciwbieżnym. Przede wszystkim silniki rotacyjne stosowane były jako silniki lotnicze, gdzie kadłub silnika był połączony ze śmigłem.
Jest to odwrócenie zasady mocowania typowego silnika gwiazdowego, który jest nieruchomy, a w którym wał korbowy jest ruchomy i połączony ze śmigłem.
Mieszanka paliwowo-powietrzna w silnikach rotacyjnych była dostarczana przez wał korbowy.
Dolot realizowany był poprzez szczeliny w cylindrze (silnik dwusuwowy) lub poprzez zawory w głowicy (silnik czterosuwowy).
Natomiast wydech był zawsze poprzez otwierany popychaczem zawór w głowicy. Silnik rotacyjny w układzie podwójnej gwiazdy Silnik rotacyjny został po raz pierwszy szeroko zastosowany przez Francuzów ? braci Laurenta i Louisa Séguin, którzy zaczęli produkować silniki pod nazwą Gnôme.

Licencję od nich zakupiła m.in.

niemiecka firma Oberursel.
Silniki rotacyjne stosowane były szeroko w początkach lotnictwa i w okresie I wojny światowej do napędu lekkich samolotów, w tym wielu ówczesnych myśliwców (np.
Nieuport 11, Fokker E.III).
Osiągały one moc od 50 KM, przez ok.

100 KM (typowe silniki) do ok.

200 KM.

Oprócz lotnictwa, sporadycznie silniki rotacyjne były używane do napędu samochodów lub motocykli (Megola).Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_rotacyjny

Skonstruowanie pierwszego spalinowego silnika

budowa myjni bezdotykowej
Silnik spalinowy tłokowy ? silnik cieplny o spalaniu wewnętrznym, w którym energia eksplozji spalanego paliwa zamieniana jest w energię mechaniczną1.
Spalanie mieszanki odbywa siÄ™ w komorze spalania.
Skonstruowanie pierwszego spalinowego silnika tłokowego datuje się na 1860 rok, jego konstruktorem był Étienne Lenoir1. Klasyfikacja silników spalinowych tłokowych Ze względu na sposób zapłonu, który także decyduje o rodzaju użytego paliwa silniki spalinowe dzielą się na1: silniki o zapłonie iskrowym, znane także jako silniki benzynowe (dawniej zwane silnikami gaźnikowymi) silniki o zapłonie samoczynnym znane także jako silniki wysokoprężne lub silniki Diesla Ze względu na rodzaj ruchu organu roboczego silniki spalinowe dzielą się na: silniki z tłokiem posuwisto-zwrotnym (w tym silnik rotacyjny) silniki z tłokiem obrotowym (silnik Wankla) Ze względu na układ cylindrów silniki spalinowe dzielą się na: silniki rzędowe silniki o przeciwległych cylindrach (silniki przeciwbieżne ? silnik bokser), układ nazywany też przeciwsobnym silniki wielorzędowe, w tym silniki widlaste (w układzie V lub dwurzędowym) oraz silniki w układzie W (lub trzyrzędowym) silniki gwiazdowe Ze względu na liczbę suwów w cyklu roboczym silniki spalinowe dzielą się na1: silniki dwusuwowe silniki czterosuwowe Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_spalinowy_t%C5%82okowy
.

Widok do druku:

budowa myjni bezdotykowej

Poprzednie wpisy:

Następne wpisy: